E

Karoline Marie Enoksen

Karoline Marie Enoksen (28 år) er utdannet lærer og bakgrunn fra journalistikken. Fullfører dette året (2017) en mastergrad i Drama og teater (med hovedvekt på regi) ved Estetiske fag på Høgskolen i Oslo og Akershus. Var med å starte StorySLAM Oslo i August 2015, som har vokst seg stor siden da. I StorySLAM Oslo er hun produsent og programleder for podkasten, økonomiansvarlig, samt har deltatt som forteller på scenen ved flere anledninger og i det øvrige arbeidet med avvikling og forberedelser av arrangementene.  

Karoline presenterte Storyslam under Ordspill/ Innspill i Galleri Nord-Norge i forbindelse med Utenfor Allfarvei Forlags bok- og formidlingsprosjekt "Omstilling. Menneskets rolle i natur, industri og teknologi". 

Om Storyslam: 

Hva er det som får helt vanlige folk til å gå opp på scenen foran 500 publikummere og fortelle dem om sine mest skamfulle øyeblikk? 
Interessen for personlige fortellinger har fått en ”ny vår”, og publikum strømmer til arrangementer som skilter med denne type selvfremstillende scenekunst. I løpet av det siste året har vi i StorySLAM Oslo hver sjette uke samlet noen av hovedstadens (forhåpentligvis etterhvert også landets) dyktigste fortellere til fortellerkonkurranse på Kulturhuset på Youngstorget. Hensikten er å fortelle den beste, sanne selvopplevde historien. Det som startet som et lite studentprosjekt i kjelleren på Samfunnet Bislet har nå blitt en av hovedstadens største fortellerscener. StorySLAM Oslo består av åtte stykker som alle har bakgrunn fra Drama- og teaterkommunikasjon ved HiOA i Oslo. I November 2016 solgte vi ut Rockefeller og vi har også gjestet på Slottsfjellfestivalen. Det som før gjerne var en mer «nisje»-sjanger, med et godt voksent publikum, har nå blitt et fenomen som veldig mange unge mennesker trekkes til, både som deltakere og publikum. StorySLAM er en live fortellerkonkurranse inspirert av det New York-baserte fortellermiljøet The Moth, hvor de som deltar har åtte minutter hver til å fortelle en sann, selvopplevd historie på en scene. De blir vurdert av en fagjury og to tilfeldig valgte publikumsjuryer. Etter hver fortelling får fortellerne poeng fra én til ni, basert på fremførelse og innhold. De tre fortellerne som får flest poeng går videre til en finale, hvor de må fortelle en ny historie på maks tre minutter. Fortelleren med flest poeng blir kveldens vinner. På podkasten er Audun Lunga og Karoline Marie Enoksen i studio og presenterer og snakker om, og rundt, de to fortellingene (som er tatt opp fra live-arrangementet) som tilhører hver episode.

Roy Inge Eilertsen

roy-inge-eilertsen-fotograf-ingrid-eide-20160306-web_7509537-1080x608.jpg

Det meste av sin kunnskap har han tilegnet seg på LBT-skolen. LBT= Learning By Tryning. Med fantasi, humor, galskap og mot har Roy gjort LivLand gård til en opplevelsesarena. Her arrangeres Norsk tohjulstraktorfestival, VM i sidesprang, åpen gård, VM i toppløsaking og mye mer. 

At Roy er oppvokst og bor i ei lita bygd med knapt 25 innbyggere som har opplevd uenigheter, fraflytting og nedgang har ikke lagt noen demper på hans tro på fremtidig bygdeutvikling.

Bo smått tenk stort er en av hans grunntanker. Med sin bakgrunn fra revymiljøet og inspirert av Lucky Næroset har Roy etablert humoristiske aktiviteter som Sytometret og Sytografisk institutt, snor for lufting av gode ideer, fiaskofobisk institutt osv. Dette har igjen ført til at han har en rekke selvoppnevnte titler som Bygdelivsapetittvekker, Sytografiker, Eventbonde, Væreier osv.. Men det Roy ser som viktigst er å være et medmenneske som bryr seg om sine omgivelser, og en ideutvikler som evner å dele og skape meiningsfulle arbeidsplasser..

Roy Inge holdt foredraget "positiv omstilling" under "Omstilling" i Galleri Nord-Norge den 9/3/2017. Dette foredraget kan du høre på Youtube ved å trykke på denne lenken. 

Grethe Irene Einarsen

Grethe Irene Einarsen (f. 1972) født og bor i Narvik. Hun jobber fotobasert med bilder og installasjoner. Arbeidene befinner seg i grenseland mellom det dokumentariske og det iscenesatte. Det nordnorske landskapet er ofte bakteppe i bildene hennes, og menneskelig fremmedgjøring er et stadig tilbakevendende tema. Einarsen er opptatt av enkeltindividers kompleksitet, og lar det banale og hverdagslige gå hånd i hånd med universelle og eksistensielle spørsmål. Grethe Irene har hovedfag i fotografi fra Kunsthøyskolen i Bergen. Hun jobber med utstillinger, installasjoner og utsmykkinger nasjonalt og internasjonalt.
Grethe Irene har levert en rekke fotografier til boken Omstilling. Menneskets rolle i natur, industri og teknologi. 

Rawdna Carita Eira

Rawdna Carita Eira (f.1970) fra Guovdageaidnu/Finnskogen. Jobber som poet, låtskriver, dramatiker og oversetter. Nominert til Nordisk Råds Litteraturpris for sin første diktbok ruohta muzetbeallji ruohta/ løp svartøre løp i 2012. Samme år ble hun også nominert til Den norske Ibsenprisen for teaterstykket Guohcánuori šuvva/Sangen fra Rotsundet. Har skrevet tekster for filmmusikk, Mari Boine og andre artister. I 2014 ga hun ut platen «Circus Polaria» med egne tekster/musikk. Rawdna er tekstforfatter for den offisielle jubileumsforestillingen «Jielemen aavoe» for Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Tråante 2017. 
Rawdna har skrevet langdiktet "Syvhundre lydløse farvel" til boken Omstilling. Menneskets rolle i natur, industri og teknologi

Gaute Eiterjord

Gaute Eiterjord (f. 1995) er frå Stavanger, og bur i dag på Ås utanfor Oslo. Han er 2. nestleiar i Natur og Ungdom, og jobbar frivilleg i organisasjonens sentralstyre med fiskeri- og landbrukspolitikk. Elles jobbar han som prosjektleiar for rekrutteringsprosjektet Slipp oss til - ungdom inn i landbruket, i Norsk Bonde- og Småbrukarlag.
Familien til Gaute er frå fiskeværet Helligvær utafor Bodø. Heile øygruppa har 100 fastbuande, og kystfisket er den viktigaste næringa. Sjarkfiskarane her tener godt på dei rike fiskeressursane som ligg rett utafor stuedøra. Gaute har tilbrakt mange somrar på Vetterøya, kor villsauane på familiegarden spring fritt og held landskapet frå å gro att med beiting, og ein kan gå langs kvitkledde strender på speiding etter havørn. Og på fisketur i Vestfjorden kan ein finne den beste middagen som er: fersk fisk ein har fanga sjølv.